Sunday, 24 March 2013

Istidraaj

Apa yang kita hadapi, sentiasa husnu zon, baik sangka dengan Allah, sentiasa ucap Alhamdulillah. Orang yang tak pernah sakit ini bahaya, anda diistidraaj oleh Allah.

Orang yang kata saya sedar Ustaz, saya tak solat, tapi rezki melimpah saja, Ustaz. Adakah bermakna Allah sayang saya? Tidak, itu tanda Allah benci kamu. Itu istidraaj.

Ada dua jenis dugaan Allah - Kami ujikan mereka dengan kenikmatan yang baik-baik dan dengan musibah. Jangan ingat sesuatu yang kita kata baik-baik, itu adalah nikmat. Itu ujian Allah. Buktinya dalam surah Al-Araf 7:168. Kerap kali kita terperangkap dengan ujian yang dalam bentuk nikmat. Sebab bila orang susah, senang ingat Allah.

Dugaan yang paling besar dalam ayat ini adalah dugaan ketika kita dalam keadaan senang. Hidup senang lenang. Kita nak apa2, nak buat apa boleh buat, kun fa yakun. Dalam keadaan hidup senang inilah kerap kali manusia gagal, fail. Tengok Firaun. Allah duga dengan kekayaan dia. Tidak sakit...Kita muhasabah; Kalau solat selalu last minute contohnya.....Hati2 istidraaj Nya Allah. Allah hulur saja, macam layang-layang, bila dah tinggi, dah jauh, putus, na'uzubillah.

وَقَطَّعْنَاهُمْ فِي الْأَرْضِ أُمَمًا مِّنْهُمُ الصَّالِحُونَ وَمِنْهُمْ دُونَ ذَٰلِكَ وَبَلَوْنَاهُم بِالْحَسَنَاتِ وَالسَّيِّئَاتِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ

Dan Kami bagi-bagi mereka di dunia ini menjadi beberapa golongan; di antaranya ada orang-orang yang saleh dan di antaranya ada yang tidak demikian. Dan Kami coba mereka dengan (nikmat) yang baik-baik dan (bencana) yang buruk-buruk, agar mereka kembali (kepada kebenaran). [Al-Araf 7:168]

No comments: