Friday, 19 September 2014

Apakah harus kita buat bila berdakwah ?

Apakah tugas kita dalam berdakwah :

1. Terimalah hakikat bahawa kita hidup ditengah masyarakat yang jaahil tentang sunnah, yang bergelumang dengan bid'ah - kita harus terima hakikat ini  supaya kita tidak sentiasa membid'ah kan orang sehingga kita sendiri lakukan bid'ah, contohnya buat rumah di tengah hutan, mengelakkan diri daripada bid'ah kita lakukan bidah yang baru.

2. Sentiasa amar ma'ruf nahi munkar memgikut keupayaan/capability kita dalam status kita dalam masyarakat. Maknanya kalau kita YB, kita ada kuasa merubah, kita ubah. Tetapi kita pun orang tak kenal, tiba2 nak ambil microphone, nak berdakwah, jangan....itu bunuh diri. Tiba2 ambil microphone, 'Ini bid'ah'....jangan.

3. Sentiasa bersabar dalam menyampaikan dakwah. Sebagai catitan khas, dakwah memerlukan pengorbanan, bukan kepastian untuk berubah. Bermakna korbankan perasaan, masa, kepentingan - ini dakwah. Tetapi pada masa yang sama, jangan berharap untuk merubahkan orang tersebut. Sebab yang merubah dia bukan kita, tetapi Allah yang merubahkan dia.  Apa yang membuat orang give up/fed up dalam berdakwah adalah dia minta untuk merubahkan orang.  Apa yang buat kita tired untuk berdakwah adalah kita demand dia untuk berubah... Tak boleh..... Fa zakkir, inama anta muzakkir. 

فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنتَ مُذَكِّرٌ
Maka berilah peringatan, karena sesungguhnya kamu hanyalah orang yang memberi peringatan. Al-Ghashiyah 88:21

(Ingatkan mereka, kata Allah. Sesungguhnya, hanya tugas kamu, tukang memberi peringatan)

لَّسْتَ عَلَيْهِم بِمُصَيْطِرٍ
Kamu bukanlah orang yang berkuasa atas mereka,  
Al-Ghashiyah 88:22

(Bukan kerja kamu untuk bertanggung jawab keatas mereka)

Nabi dalam 40 tahun berdakwah, adakah seluruh Mekah semua beriman? Tidak. Bahkan selepas Nabi wafat, berpuluh ribu orang murtad. Samalah, kalau kita boleh merubah keluarga kita, kita baru belajar sunnah beberapa tahun, kita nak semua sunnah, ingat, Nabi pun tak dapat mengislamkan Pakcik dia.

Ini hakikat. Mudah2an dengan sejarah, kita belajar bahawa dalam berdakwah kita hanya dituntut berkorban, tetapi tidak dituntut memastikan perubahan seseorang.

4. Berdoa

5. Istiqomah 

No comments: